|
Дхарма Буддийское сообщество
|
Предыдущая :: Следующая тема |
Автор |
Сообщение |
Озэр Гость
|
№541303Добавлено: Вт 02 Июн 20, 17:13 (4 года тому назад) |
|
|
|
Robert Caesar Childers и его Sampson Eardley... понятненько. Спасибо Ассаджи. |
|
Наверх |
|
|
Прям Рыжик, дудкин
Зарегистрирован: 05.12.2014 Суждений: 1307 Откуда: Рязань
|
|
Наверх |
|
|
Ассаджи
Зарегистрирован: 09.10.2017 Суждений: 845 Откуда: Киев
|
№541306Добавлено: Вт 02 Июн 20, 18:03 (4 года тому назад) |
|
|
|
Буддхагхоша изобрел несколько ключевых медитативных терминов, которых нет в суттах:
Цитата: Gunaratana further notes that Buddhaghosa invented several key meditation terms which are not to be found in the suttas, such as "parikamma samadhi (preparatory concentration), upacara samadhi (access concentration), appanasamadhi (absorption concentration)." Gunaratana also notes that Buddhaghosa's emphasis on kasina-meditation is not to be found in the suttas, where dhyana is always combined with mindfulness. источник: Dhyāna in Buddhism [Wikipedia]
А как вам это?:
Цитата: Kasina-exercises are propagated in Buddhaghosa's Visuddhimagga, which is considered the authoritative commentary on meditation practice in the Theravada tradition, but differs from the Pali canon in its description of jhana. While the suttas connect samadhi to mindfulness and awareness of the body, for Buddhaghosa jhana is a purely mental exercise, in which one-pointed concentration leads to a narrowing of attention. источник: Dhyāna in Buddhism [Wikipedia]
И не стыдно этим википедистам врать... Видимо, у "ранних буддистов" продолжает пригорать при упоминании имен классических авторов.
Мнение досточтимого Гунаратаны можно узнать в его работах:
https://www.accesstoinsight.org/lib/authors/gunaratana/wheel351.html
http://mahajana.net/en/texts/scrnguna.pdf
А "одноточечное сосредоточение" - известная ошибка западной интерпретации буддийских методов. У досточтимого Буддхагхосы, наоборот, рекомендуется расширять настройку (нимитта).
или это?:
Цитата: Bhikkhu Sujato has argued that certain views regarding Buddhist meditation expounded in the Visuddhimagga are a "distortion of the Suttas" since it denies the necessity of jhana. The Australian monk Shravasti Dhammika is also critical of contemporary practice based on this work. He concludes that Buddhaghosa did not believe that following the practice set forth in the Visuddhimagga will really lead him to Nirvana, basing himself on the postscript to the Visuddhimagga:
"Even Buddhaghosa did not really believe that Theravada practice could lead to Nirvana. His Visuddhimagga is supposed to be a detailed, step by step guide to enlightenment. And yet in the postscript [...] he says he hopes that the merit he has earned by writing the Vishuddhimagga will allow him to be reborn in heaven, abide there until Metteyya (Maitreya) appears, hear his teaching and then attain enlightenment." источник: Buddhaghosa [Wikipedia]
Вот врунишки. Послесловие насчет Меттеи в конце книги принадлежит перу некого неизвестного сингальского переписчика рукописи. В бирманских рукописях его вообще нет.
Ответы на этот пост: Озэр |
|
Наверх |
|
|
Прям Рыжик, дудкин
Зарегистрирован: 05.12.2014 Суждений: 1307 Откуда: Рязань
|
№541307Добавлено: Вт 02 Июн 20, 18:23 (4 года тому назад) |
|
|
|
Ассаджи
Цитата: Послесловие насчет Меттеи в конце книги принадлежит перу некого неизвестного сингальского переписчика рукописи. В бирманских рукописях его вообще нет. Наверно, это нормальная добавка религиозного писаря.
Скажите, а если я перепишу всю "Вишудхимаггу", то я тоже могу считать это накоплением заслуги, достаточной для рождения в раю? Или надо обязательно публикацию делать? |
|
Наверх |
|
|
Ассаджи
Зарегистрирован: 09.10.2017 Суждений: 845 Откуда: Киев
|
№541308Добавлено: Вт 02 Июн 20, 18:28 (4 года тому назад) |
|
|
|
Да, и Иисуса Христа в раю встретите. |
|
Наверх |
|
|
Озэр Гость
|
№541324Добавлено: Ср 03 Июн 20, 11:35 (4 года тому назад) |
|
|
|
Буддхагхоша изобрел несколько ключевых медитативных терминов, которых нет в суттах:
Цитата: Gunaratana further notes that Buddhaghosa invented several key meditation terms which are not to be found in the suttas, such as "parikamma samadhi (preparatory concentration), upacara samadhi (access concentration), appanasamadhi (absorption concentration)." Gunaratana also notes that Buddhaghosa's emphasis on kasina-meditation is not to be found in the suttas, where dhyana is always combined with mindfulness. источник: Dhyāna in Buddhism [Wikipedia]
А как вам это?:
Цитата: Kasina-exercises are propagated in Buddhaghosa's Visuddhimagga, which is considered the authoritative commentary on meditation practice in the Theravada tradition, but differs from the Pali canon in its description of jhana. While the suttas connect samadhi to mindfulness and awareness of the body, for Buddhaghosa jhana is a purely mental exercise, in which one-pointed concentration leads to a narrowing of attention. источник: Dhyāna in Buddhism [Wikipedia]
И не стыдно этим википедистам врать... Видимо, у "ранних буддистов" продолжает пригорать при упоминании имен классических авторов.
Мнение досточтимого Гунаратаны можно узнать в его работах:
https://www.accesstoinsight.org/lib/authors/gunaratana/wheel351.html
http://mahajana.net/en/texts/scrnguna.pdf
А "одноточечное сосредоточение" - известная ошибка западной интерпретации буддийских методов. У досточтимого Буддхагхосы, наоборот, рекомендуется расширять настройку (нимитта).
или это?:
Цитата: Bhikkhu Sujato has argued that certain views regarding Buddhist meditation expounded in the Visuddhimagga are a "distortion of the Suttas" since it denies the necessity of jhana. The Australian monk Shravasti Dhammika is also critical of contemporary practice based on this work. He concludes that Buddhaghosa did not believe that following the practice set forth in the Visuddhimagga will really lead him to Nirvana, basing himself on the postscript to the Visuddhimagga:
"Even Buddhaghosa did not really believe that Theravada practice could lead to Nirvana. His Visuddhimagga is supposed to be a detailed, step by step guide to enlightenment. And yet in the postscript [...] he says he hopes that the merit he has earned by writing the Vishuddhimagga will allow him to be reborn in heaven, abide there until Metteyya (Maitreya) appears, hear his teaching and then attain enlightenment." источник: Buddhaghosa [Wikipedia]
Вот врунишки. Послесловие насчет Меттеи в конце книги принадлежит перу некого неизвестного сингальского переписчика рукописи. В бирманских рукописях его вообще нет.
Ну вот... а я повелся. Спасибо Ассаджи. |
|
Наверх |
|
|
Тред сейчас никто не читает.
|
|
|
Вам нельзя начинать темы Вам нельзя отвечать на сообщения Вам нельзя редактировать свои сообщения Вам нельзя удалять свои сообщения Вам нельзя голосовать в опросах Вы не можете вкладывать файлы Вы можете скачивать файлы
|
За информацию, размещённую на сайте пользователями, администрация форума ответственности не несёт.
Мощь пхпББ © 2001, 2002 пхпББ Груп
|